Lentokentän turvatarkastus

Liekö aivan spekulointia, mutta voikohan uudehkot Hki-Vantaan turvatarkastuksen laitteet kärventää Ruuvin pattereita? Tai mahdollisesti Heatrowin kenttä?

Huomasin, että täysin offlineen meni matkatavaroihin unohtunut Ruuvi viimeisellä matkalla. Tai sitten sattuman kauppaa. Mutta ei ainakaan herjannut alentuneesta paristoista ennen reissua.

Offlineen menolla vielä täsmennyksenä, että ei siis lähettänyt reissun jälkeen beaconiin eikä puhelimiin mitään ennen paristonvaihtoa.

Hei @THT, äkkiseltään kuulostaisi aika oudolta. Nuo Hki-Vantaan uudet laitteet on uutisten perusteella mallia Rapiscan 920CT. Kävin tutkimassa heidän sivuillaan, mutta sieltä ei löytynyt tietenkään juuri mitään tietoa tällaiseen kysymykseen liittyen. Ei olisi kuitenkaan ymmärtääkseni johdonmukaista, että kyseisellä voisi aiheuttaa harmia matkalaukun sisällä oleviin elektroniikkalaitteisiin, joten tässä kohtaa pidän muuta syytä kuitenkin todennäköisempänä.

Tosin tuli päästyä kyllä joka paikassa kaikkiin ekstraturvallisuustarkastuksiin, - “Random check” :grin: - joten on se varmaan sitten Ruuvi-Ukko vähän epäilyttävä tapaus näin yleisesti! :sweat_smile:

Mikä tästä tekee sinänsä oudon, on että kyseinen Pro-version palikka tuoreella paristollakin lähetti tietoja vain kerran. Meni siis uudestaan mykäksi. Ei näy BT:llä eikä Gatewaylle.

Olisikohan vaan nyt sunnuntaiversio sittenkin koko palikka, eikä taida olla kovin vanha edes vielä. Pitää tutkia lisää heti kun ehtii.

Tuo ongelma kuulostaa siltä, että siinä voisi olla jokin kontaktihäiriö. Vilkkuuko anturissa LED tai tapahtuuko napista mitään?

Olen matkustanut ruuveja mukana useamman kerran. Ainakin 3 vuotta kulkenut matkassa. Ja usean lennon pomppuja. On ollut sekä vanhoja että uuden mallisia laitteita. Ei ole aiheuttanut ongelmia.

Vaikuttaisi siltä, että jotain muuta tässä Prossa on. Tuoreilla paristoillakin hävitty yhteydet nyt viime viikolla. IP-suojauksethan tuossa on, mutta olisikohan ottanut liikkuvana anturina vain jotenkin siipeensä…

Laitatko valokuvan anturin piirilevystä, niin katsotaan miltä se näyttää.

Tässä liitetiedostoina lähikuvaa, omaan silmään näyttää ok, mutta näetkö ehkä jotain enemmän?

Piirilevy näyttää ehjältä. Jääkö tag bootloaderiin (punainen led palaa) jos pidät painonappia pohjassa samalla kun laitat pariston kiinni? Jos jää, tagin voisi yrittää ohjelmoida uudelleen kännykällä siltä varalta että jokin bitti olisi mennyt nurin röntgenissä.

Joskus myös tagin piirien alla voi tulla pieniä oikosulkuja jotka tyhjentävät pariston nopeasti, mutta vaikea keksiä miksi sellainen oikosulku olisi sattunut turvatarkistuksessa

THT Said: It’s just speculation, but can the new Hki-Vantaa security inspection equipment sharpen Ruuvi’s radiators(Damage it’s circuits ?)? Or possibly Heathrow field?

I noticed that a Ruuvi, who was forgotten in the luggage, went completely offline on the last trip. Or a trade of chance. But at least he didn’t slander about the low batteries before the trip.

When going offline, as a clarification, I didn’t send anything to the beacon or the phones after the trip before the battery change.

Marko replied: Hey @THT, all of a sudden it sounds pretty weird. According to the news, the new equipment at Hki-Vantaa is the Rapiscan 920CT model. I went to research on their website, but of course I couldn’t find any information related to this kind of question. However, it would not be consistent, as far as I understand it, that this could cause harm to the electronic devices inside the suitcase, so at this point I consider the other reason to be more likely.

THT added However, I had to get through all the extra security checks everywhere, - “Random check” :grin: - so it must be Ruuvi-Ukko a little suspicious case in general! :sweat_smile:

What makes this strange in itself is that the Pro version block in question, even with a fresh battery, only sent data once. So I went dumb again. Not visible on BT or Gateway.

I wonder if the Sunday(?) version would be the whole block after all, and it doesn’t seem to be very old even yet. Will have to research more as soon as I have time.

Henri added:That problem sounds like there could be some kind of contact failure. Does the LED on the sensor flash or does anything happen with the button?

Carl-Henrik_Hagelstaadded:
I have traveled with ruuvis several times. Traveled for at least 3 years. And multi-flight bounces. There have been both old and new model devices. Hasn’t caused any problems

THT added: It would seem that there is something else in this Pro. Even with fresh batteries, connections were lost last week. It has IP protections, but would I have taken it as a moving sensor somehow…

Henri replied : Can you post a photo of the sensor circuit board and we’ll see what it looks like.

THT said: Here is a close-up as an attachment, it looks ok to my eyes, but can you see something more?

Otso reports: The circuit board looks intact. Does the tag stay in the bootloader (red led lights up) if you hold down the push button while putting the battery in? If it remains, you could try to reprogram the tag with a cell phone in case some bit was messed up in the X-ray.

Sometimes small short circuits can also occur under the circuits of the tag, which drain the battery quickly, but it is difficult to figure out why such a short circuit would have occurred during the security check

Kiitos vinkeistä, testaan pian! Muutenkin voisin kyllä tehdä vielä kaikille antureille firmisten massanapäivitykset (kai ne uusimmat firmikset kuitenkin parhaiten pelittää anturimallista huolimatta)! Tuo paristosyöppöys toki herätti itsenikin vasta pohtimaan enemmän asiaa ja aktivoitumaan täällä, ei kiva ominaisuus kuitenkaan! :face_with_peeking_eye: :upside_down_face:

THT responded: Thanks for the tips, I’ll try it soon! Otherwise, I could still do mass firmware updates for all the sensors (I guess the newest Firms are the best to play regardless of the sensor model)! Of course, that battery drain only woke me up to think more about it and get active here, not a nice feature anyway!